6 tips: Hoe vind je de beste kandidaat voor de job? - de Selectie

6 tips: Hoe vind je de beste kandidaat voor de job?

Het vinden van een goede sollicitant is niet altijd even makkelijk. Hoe ga je om met een potentiële kandidaat, hoe word je beter gevonden en waar is jouw doelgroep online te vinden? In deze blog geven we je 6 tips om de juiste sollicitant te bereiken.

  1. Bouw aan je Employer Brand

Potentiële kandidaten werken liever voor een bedrijf waarvan ze een beeld hebben van de cultuur. Daarom is Employer Branding belangrijk. Het gaat erom dat toekomstige en huidige medewerkers zich tot jouw bedrijf voelen aangetrokken. Een positieve uitstraling van je bedrijf vergroot de kans op het vinden van de juiste kandidaat. Dit gaat verder dan alleen een aantrekkelijke omschrijving van jouw organisatie in een vacaturetekst. Employer Branding is een integraal onderdeel van elk bedrijf. En ook al kost het tijd en geld, het werken aan je Employer Branding resulteert op de lange termijn in een groei van het aantal potentiële sollicitanten. Kort gezegd komt het erop neer dat je ervoor moet zorgen dat jouw organisatie leuker wordt gevonden dan de rest. Wees transparant en vertel het verhaal achter jouw bedrijf en wat jullie zo bijzonder maakt. Betrek ook je eigen medewerkers bij je Employer Branding campagnes!

  1. Optimaliseer de Candidate Journey

De Candidate Journey is de reis die een potentiële medewerker en werkgever met elkaar doormaken tijdens het sollicitatietraject. De Candidate Journey begint met het eerste contactmoment: Denk hierbij bijvoorbeeld aan het lezen van een vacature of een gesprek op een carrièrebeurs. De reis eindigt bij de eerste werkdagen van je nieuwe medewerker. Als je deze reis goed inricht zullen er minder afhakers zijn en heb je uiteindelijk een grotere pool van sollicitanten. De gehele Candidate Journey kan verdeeld worden in drie fasen; de pre-sollicitatiefase, de sollicitatiefase en de post-sollicitatiefase.

  • In de pre-sollicitatiefase is de vindbaarheid van je vacature erg belangrijk. Denk in deze fase aan hoe en waar je gevonden wordt, waar informatie over de vacature gevonden kan worden en dat je aanwezig bent daar waar je doelgroep zich bevindt. Ook de eerdergenoemde Employer Branding is belangrijk. Vraag jezelf af welk beeld de kandidaat heeft van jouw bedrijf, des te beter het beeld, des te groter de kans dat iemand gaat solliciteren.
  • Tijdens de sollicitatiefase staat de beleving centraal. Denk aan het gemak en de snelheid bij het invullen van een sollicitatieformulier. Probeer zowel via de mail als telefonisch open en vriendelijk te communiceren.
  • In de post-sollicitatiefase is de kandidaat door het sollicitatieproces heen, maar de reis is nog niet voorbij. Zorg ervoor dat de nieuwe medewerker zich snel thuis voelt in de organisatie. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een ingerichte werkplek, een kennismakingsrondje en werkende apparatuur. Als kandidaten erachter komen dat het werken bij jou in werkelijkheid anders is dan dat je in je Employer Branding campagne hebt voorgedaan zullen ze snel weer weg zijn.
  1. Zet in op een specifieke doelgroep

Om de juiste personen aan te spreken moet je ook gericht inzetten op jouw, vooraf gedefinieerde, doelgroep. Waar jouw doelgroep te vinden is, is vaak sterk afhankelijk van de sector waarin je zoekt. Doe hier onderzoek naar en pas je vacatureteksten hierop aan. Spreek de lezer direct aan en gebruik de taal van jouw doelgroep. Zo ben je duidelijker in je communicatie en zal het de doelgroep meer aanspreken. Daarnaast zal het taalgebruik van personen in de ICT verschillen van personen die werkzaam zijn in de zorg. Houd hier rekening mee in je communicatie. Denk ook aan de informatiebehoefte die verschilt per doelgroep, welke content en wat voor type content neemt jouw doelgroep tot zich?

  1. Wees proactief in je communicatie

Ondanks dat proactieve communicatie 1 van de top 10 jeukwoorden binnen de ‘recruitment’ is, is het wel van belang voor een goede Candidate Experience. Proactief zijn in de communicatie richting de sollicitant, zodat hij of zij weet wat er verwacht wordt en hoe het sollicitatieproces eruitziet. De banenmarkt voor werkzoekenden is goed en men heeft daardoor weinig geduld. Wees dus slim en stel de kandidaat centraal en niet het sollicitatieproces. Wijk af van een bepaalde fase als deze niet altijd noodzakelijk is, bijvoorbeeld een assessment. Een fijn sollicitatieproces is snel en efficiënt.

  1. Vacaturetekst optimaliseren

Nu ook Google, de meest gebruikte zoekmachine, aan de slag gaat als vacature platform is het van essentieel belang dat je stappen maakt in het optimaliseren van vacatureteksten. Er is een aantal vereisten om in Google Jobs terecht te komen. De vereisten zijn het vermelden van de volgende punten:

  • Bedrijfsnaam
  • Functienaam
  • Functieomschrijving
  • Locatie
  • Sluitdatum

Vertel kort wat de functie inhoudt, wat de eisen zijn, zoals kennis en ervaring, en welke voorwaarden eraan verbonden zijn. Laat alle nietszeggende begrippen zoals ‘in je DNA’ en ‘spin in het web’ achterwege. Ditzelfde geldt voor no-brainers zoals ‘uitstekende beheersing van de Nederlandse taal’. Door middel van een klein zoekwoordenonderzoek kun je bepalen welke zoekwoorden gebruikt moeten worden binnen de vacaturetekst en de titel. Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk informatie verschaft aan zowel de zoekmachine spider als de gebruiker. Een zoekmachine spider is een robot die door de achterkant van je website heen kruipt en informatie tot zich neemt. Hoe relevanter en duidelijker de informatie op jouw website, des te beter een zoekmachine spider kan bepalen op welke zoektermen jouw website en dus je vacature getoond wordt.

  1. Wees zichtbaar met Radar Recruitment

Radar Recruitment zorgt ervoor dat je als bedrijf op de radar bent bij je doelgroep. Met andere woorden: dat potentiële medewerkers weten dat je er bent, weten wat je doet en waarom het voor hen aantrekkelijk is om bij jou te werken. Radar recruitment is iets wat je het hele jaar door doet, dus niet alleen wanneer je een vacature hebt. Door radar recruitment consequent toe te passen denken kandidaten aan jou wanneer ze op zoek gaan naar een nieuwe baan.

HOE HET WERKT?

Om op de radar te komen bij je doelgroep moet je een aantal dingen doen:

  1. Je moet je doelgroep definiëren: wie is die potentiële nieuwe medewerker, wat doet hij of zij, waar zitten ze en hoe kun je hen bereiken?
  2. Je moet content (artikelen, blogs, video’s etc.) maken die relevant is voor je doelgroep en die jou helpt om als aantrekkelijk werkgever gezien te worden.
  3. Je moet de content de wereld in sturen. Het distribueren van content kan bijvoorbeeld via e-mailmarketing, social media als LinkedIn, Facebook, Twitter en je website.
  4. En je moet een planning maken voor het verspreiden van deze content. Want op de radar komen is één, maar op de radar blijven is een heel ander verhaal. Daarvoor moet je regelmatig zorgen dat mensen iets van je voorbij zien komen en denken: ‘Hé, daar heb je ze weer. Leuk!’

En dan begint het pas….

Als je eenmaal op de radar bent van je doelgroep, dan komen ze vanzelf op jouw radar op het moment dat ze je nodig hebben. En dat is precies wat je wilt. Nu je weet wie er interesse heeft in jouw organisatie, kun je actie ondernemen. Geef ze aandacht. Bel ze op, drink een kopje koffie of thee, nodig mensen uit voor een lunch of event. Luister naar hun behoefte en vertel ze jouw verhaal. Zo ontstaat er een band en weet je al of iemand goed in het team past nog voordat er een vacature is. Dat maakt het dat het een stuk makkelijker wordt om een nieuwe collega te vinden wanneer dit nodig is. Radar recruitment levert je enorm veel winst (tijd en geld) op!

Samenvatting

Om de juiste kandidaat voor jouw vacature te vinden zijn er verschillende punten waar je rekening mee moet houden. Bouw aan je Employer Brand. Als de kandidaat een goed gevoel heeft bij jouw merk zullen de drempels om te solliciteren een stuk lager zijn. Optimaliseer de Candidate Journey om tijdens het gehele traject zo min mogelijk kandidaten te verliezen, en de uiteindelijke start van een nieuwe werknemer soepel te laten verlopen. Vervolgens is het essentieel om in te zetten op een specifieke doelgroep. Zorg dat jouw vacatures te vinden zijn daar waar de doelgroep zich bevindt. Dit kan je doen door onderzoek te doen naar jouw doelgroep. Wees proactief in je communicatie en houd de kandidaat centraal en niet het sollicitatieproces. Tenslotte kun je je vacaturetekst optimaliseren door de nietszeggende oneliners en no-brainers uit je tekst te filteren en ervoor te zorgen dat de tekst aansluit op de zoekopdrachten van de lezer. De zoektermen die een potentiële kandidaat gebruikt zijn afhankelijk van de vacature. Radar Recruitment is iets wat je altijd doet, dus dat staat los van een vacature. Dit is een zeer belangrijk onderdeel van het recruitmentproces dat jou veel voorsprong gaat geven op je concurrentie. Wees hier scherp op, want bij de meeste mensen verdwijnt de focus nadat een vacature is ingevuld. Een gemiste kans!

Deze zes tips zullen de zoektocht naar de juiste kandidaat een stuk makkelijker maken, maar het is lang niet het enige dat je kunt verbeteren.

Meer weten over (online) recruitment? Neem gerust contact met ons op.

Bron: Werf&
Bron: Make Marketing Magic

jouw recruitment marketing team