Google for Jobs gelanceerd in Nederland - De Selectie

Google for Jobs gelanceerd in Nederland

Wij schreven het al eerder; het is niet de vraag of maar wanneer Google for Jobs in Nederland arriveert. Nadat Google Jobs in 2017 vanuit de VS meerder Europese landen heeft bereikt, was het afgelopen weekend zover: Google for Jobs in Nederland is een feit!

Google for Jobs, wat is het precies?

Google for Jobs brengt werkgevers en werkzoekenden sneller en eenvoudiger bij elkaar en biedt voor beide partijen veel voordeel. Zo kan een werkzoekende, na het invullen van een zoekopdracht, verschillende filters op de vacatures toepassen zodat de zoekresultaten goed aansluiten bij de wensen. Google for Jobs kan dus goed worden vergeleken met Google Shopping, maar nu worden er geen producten maar vacatures geoptimaliseerd weergegeven.

Iedereen gelijke kansen, wel zo eerlijk.

Wat is dan het voordeel voor de werkgever? Door de komst van Google Jobs zijn het niet meer de grote jobboards die bovenaan in de zoekresultaten verschijnen, nu is juist de vacature leidend waardoor het wél mogelijk is om organisch te ranken.

Hoe zorg ik nu dat de vacature vindbaar is binnen Google for Jobs?

Nu werkzoekenden verschillende filters kunnen toepassen, is het van groot belang dat er in de vacaturetekst ook met specifieke data wordt gewerkt die Google kan lezen en gebruiken als filter. Hierdoor kan de vacature worden teruggevonden in de resultaten binnen Google for Jobs. Google stelt hiervoor een aantal richtlijnen. In de vacaturetekst moet de volgende informatie terugkomen:

  • Datum van vacatureplaatsing
  • Bedrijfsnaam
  • Volledige locatie
  • Functietitel
  • Volledige vacaturebeschrijving inclusief verantwoordelijkheden, vaardigheden, werkuren, opleidingseisen en werkervaring
  • Datum voor wanneer er gereageerd moet worden
  • Salaris
  • Soort dienstverband

Wanneer deze gestructureerde gegevens niet terugkomen in de vacaturetekst, is het onmogelijk om zichtbaar te zijn binnen Google for Jobs. Controleer daarom dan ook goed tijdens het schrijven van de vacature of bovengenoemde gegevens duidelijk in de tekst naar voren komen.

Wat is daarnaast nog meer belangrijk? Wees creatief. Werkzoekenden zien veel soortgelijke standaard vacatureteksten voorbijkomen dus zorg ervoor dat jouw vacaturetekst uniek en pakkend is zodat jij meteen de aandacht van de werkzoekenden hebt en behoudt!

Ready…set…schrijven maar!

Dus, helemaal klaar om vacatures binnen Google for Jobs terug te laten komen en de aandacht van de werkzoekende te trekken? Of toch nog enige twijfel over de juiste aanpak voor jouw organisatie op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie strategie? De Selectie ondersteunt graag op dit gebied, neem gerust contact met ons op voor meer informatie.

Marit Appelman – Recruitment Marketeer