Wij staan voor je klaar - De Selectie

Wij staan voor je klaar

Nog geen twee maanden geleden hebben wij ons team met drie personen uitgebreid omdat het zo ontzettend druk was, maar sinds vorige week is het ook bij ons rustiger met aanvragen voor nieuwe opdrachten. Het is een bizarre tijd, ook voor onze selectie. Bij een paar van onze klanten die in de categorie ‘vitale bedrijven’ vallen geven wij op dit moment vol gas, zodat zij op volle toeren kunnen blijven draaien. Heel fijn dat wij hier een bijdrage aan kunnen leveren met ons team! Wat kunnen wij in deze situatie nog meer doen? We vroegen het aan onze selectie.

Fight, flight en freeze

Wat doe je als persoon en met jouw bedrijf wanneer je in een situatie als deze terecht komt? Onze natuurlijke reacties op gevaar en in een noodsituatie zijn ‘fight, flight en freeze’. Oftewel vluchten, vechten of verstijven/verstoppen. Veel voorbeelden van dit gedrag zien wij momenteel om ons heen. Noodmaatregelen worden in gang gezet,  er ontstaan veel creatieve initiatieven, mensen komen in actie. Veel mensen en organisaties om ons heen lijken ook in de freeze-modus te zitten. Even niks doen en afwachten welke kant dit op gaat. Welk gedrag je ook laat zien, deze situatie gaat nog wel even duren en het wordt hoog tijd om na te denken over jouw volgende reactie, want je maandenlang verstoppen of verstijven lijkt ons geen goede optie.

   “blijf zichtbaar!”

Janine (online marketeer): “Nu we allemaal aan huis gekluisterd zitten, gaan de werkzaamheden in de marketing nog gewoon door. Bedrijven zijn gesloten of hebben het werk stil moeten leggen en bijna iedereen werkt momenteel vanuit huis, daarom is het belangrijk om je relatie met jouw doelgroep te onderhouden. Social media is daar momenteel het beste kanaal voor. In deze tijden zijn consumenten aan het snijden in hun budgetten en stellen hun prioriteiten bij. Belangrijk is dat zij na deze moeilijke tijden hun weg terugvinden naar hun vertrouwde merk, naar jou.

Daarom is mijn advies: blijf zichtbaar! Misschien moet je de budgetten bijstellen of helemaal niet investeren in adverteren, maar zorg ervoor dat je minstens 1 keer per week wat van je laat horen, laat weten dat je er nog bent en laat weten dat jij de werkgever bent waar velen willen werken!

 “zaai nu, oogst later weer”

Inge (recruitment marketeer): “Er gebeurt veel in rap tempo. Niemand weet precies hoe de situatie zich verder ontwikkelt maar gelukkig kunnen we elkaar wel helpen, met elkaar meedenken en er voor elkaar zijn. Meer dan ooit moet je juist nu blijven communiceren en de interactie opzoeken met je kandidaten. Ik snap dat het ingewikkeld is hoe je in deze tijd goed werkgeverschap laat zien en tegelijkertijd kunt werken aan je employer brand. Juist nu is het belangrijk om te laten zien wat er bij jou in de organisatie speelt. Twijfel je waar je goed aan doet? Bel ons op en vraag vrijblijvend advies. Ik help je graag met het creëren van content voor je social kanalen en werkenbij pagina. Blijf zichtbaar en werken aan jouw imago als werkgever, altijd, maar zeker in deze tijd. Zaai nu, oogst later weer. Ik wens iedereen bovenal heel veel succes en gezondheid toe!

 ”verbeter jouw vacatureteksten”

Marit (recruitment markteer): “Bij veel bedrijven staan de vacatures momenteel on hold. Dat betekent wel dat je tijd hebt om bijvoorbeeld jouw vacatureteksten te verbeteren. Kandidaten komen namelijk veel soortgelijke vacatureteksten tegen; ”als creatieve duizendpoot ben jij een spin in het web en heb jij geen 9-tot-5 mentaliteit”. De kans is groot is dat jouw potentiële kandidaat afhaakt bij het lezen van deze openingszin. Jij wilt juist dat de kandidaat wordt aangetrokken door jouw organisatie en dus niet afhaakt bij het zien van de vacature. Daarnaast moet een vacaturetekst ook aan een aantal eisen voldoen zodat de vacature goed gevonden wordt. Heb je hierbij hulp nodig? Ik kan jouw organisatie hierbij helpen door wervende, doelgroepgerichte en Google for Jobs proof vacatureteksten te schrijven.” (marit@deselectie.nl)

 “neem een voorsprong op de concurrentie”

Michiel (meest invloedrijke recruitment marketeer 2019): “Het is echt onwijs klote wat er momenteel allemaal gebeurt. Mensen die ziek worden en overlijden, ondernemers die in de problemen komen en mensen die hun baan verliezen. Toch is het belangrijk om ons te blijven richten op de positieve zaken en te blijven denken in kansen. Mijn advies is om nu de tijd te nemen om een eigen talentpool op te zetten. Neem de tijd om jouw doelgroep in kaart te brengen, hiermee leg de basis voor een recruitmentproces waarin jij altijd een voorsprong hebt. Een voorsprong op vacatures, een voorsprong op jouw concurrenten én een voorsprong op alle bureaus.” (michiel@deselectie.nl)

 “veiligheid en vertrouwen”

Patricia (eigenaar): “Wanneer medewerkers op afstand werken, is het gemakkelijk hun betrokkenheid of welzijn uit het oog te verliezen. Juist in deze onzekere tijden is het belangrijk om te weten hoe het met je personeel gaat. Voelen ze zich veilig, krijgen ze genoeg ondersteuning vanuit de organisatie en hebben ze vertrouwen in het bedrijf? Sta dus ook bij de achterdeur. Denk bijvoorbeeld aan loopbaanontwikkeling of vol inzetten op stresspreventie. Zorg ervoor dat medewerkers zich gewaardeerd, gezien en gehoord voelen. Mijn 15 jaar ervaring als HR-manager en recruiter zet ik graag in voor mijn netwerk, dus als je met vragen zit mag je mij altijd appen, bellen of mailen. Of een video-call, dat is natuurlijk op dit moment dé manier om het contact meer persoonlijk te maken! Ik zou iedereen mee willen geven om vooral vertrouwen te blijven houden. Zoek elkaar op, deel kennis en ervaring, help elkaar. (patricia@selectie.nl / 06-24508362)

Wij staan voor je klaar.

De Selectie

Janine, Inge, Marit, Michiel en Patricia